نتايج بخشش و سخاوت در دنيا
وقتي شخص از خواص فراوان دارويي مطلع ميشود و ميفهمد كه از اين دارو ميتواند بهره هاي فراواني ببرد حاضر ميشود مسافتي طولاني را طي كرده و حتي با پرداخت پول زياد آن را تهيه و استفاده نمايد.
در اين مقاله برآنيم كه از خواص دارويي سخاوت مطلع شده و آن را در زندگي خود به كار بريم .
بي اس ام اس-نتايج بخشش و سخاوت در دنيا
آثار سخاوت
1ـ سخاوت خُلق عظيم پروردگار ويكي از صفات كماليهي او است.
2ـ سخاوت خُلق انبياي الهي است.
3ـ سخاوت ستون محكم دين است.
9ـ سخاوت شعاع نور يقين است. يعني يكي از عوامل ايجاد سخاوت يقين است.
15ـ انسان سخاوتمند نسبت به مال خودش متبرّء، و نسبت به اموال ديگران مُتُوَرِّع است، يعني اموال خودش را به ديگران بدون هيچ چشم داشتي انفاق ميكند اما در مواجههي با اموال ديگران، با تقوا و ورع برخورد نموده و بدون اذن اجازهي آنان در مالشان تصرف نميكند
16ـ سخاوت در فطرت تمام اولياي الهي نهفته است و هيچ وليّ و انسان وارسته اي را پيدا نميكنيد كه بخيل باشد. چرا كه ولي خدا از نظر كمالات، با خداي خود سنخيت دارد و يكي از كمالات الهي سخاوت است.
17ـ سخاوت، اِحدي السعادتين(يكي از دو سعادت) است. يعني انسان در زندگي دو سعادت دارد يكي دارايي و مال، و ديگري سخاوتي كه با آن مال را به ديگران انفاق كند.
18ـ بزرگترين شكر نعمت، بذل نعمت بوده و اين تشكر عملي از خداوند است زيرا لازمهي تشكر از نعمتها، استفادهي از نعمتهاي الهي در بهترين راه است و بهترين راه استفادهي از مال، بذل و بخشش آن به ديگران است.
51ـ انسان سخاوتمند از آنچه موجود است بخشش ميكند. دستوري هم كه براي ميهمانيها وارد شده است همين است كه ميزبان هر چه را در منزل دارد براي ميهمان بياورد و براي آنچه كه در منزلش موجود نيست خود را به زحمت نيندازد.
شخصي امير المومنين عليهالسلام را با اصرار زياد به منزلش دعوت كرد. امام عليهالسلام به او فرمودند: به شرطي دعوت تو را ميپذيرم كه از آنچه در خانه داري از من دريغ نكني و نسبت به آنچه نداري خود را به زحمت نيندازي!
52ـ انسان سخاوتمند انفاق را به اهلش ميرساند و اين بهترين نوع بخشش است. چه اينكه صاحب حق همسرش باشد، فرزندش باشد، همسايهاش باشد، وبا اقوامش باشند.
53ـ تنگدستي و عسرت، انسان سخيّ را از سخاوت باز نميدارد.
54ـ انسان سخاوتمند تمام تلاش خود را بذل ميكند( از هيچ تلاشي براي ديگران فروگذاري نميكند).
55ـ انسان سخيِ «اتباع الاحسان بالاحسان» ميكند كه ميتوان براي آن دو معنا ذكر كرد؛ يكي اينكه پي در پي احسان ميكند و بعد از هر نوبت احسان دو مرتبه احسان ميكند.
معناي دوم روايت اين است كه هرگاه كسي به او احسان ميكند او نيز در مقابل، احسان او را فوراً با احسان پاسخ ميدهد و به قول معروف نميگذارد عرقش بخشكد.
56ـ سخاوتمندترين مردم، به كسي عطا ميكند كه هيچ اميدي به او ندارد مانند اينكه اهل بيت عليهم السلام براي سفر حج وارد كاروانهاي غريبه ميشدند و چون كسي آنها را نميشناخت تا ميتوانستند به زائران خدمت ميكردند.
56ـ بهترين احسانها، احسان غيابي است كه انسان پشت سر ديگران و به طور ناشناس به آنها كمك كند. مانند اينكه در نبود ديگران به آنها دعا ميكند و چه بسا به كساني دعا ميكند كه اصلاً آنها را نميشناسد مثلاً از جلوي بيمارستان عبور ميكند و براي شفاي همهي بيماران حمد شفا ميخواند.
گاهي طوري براي بيماران دعا ميكند كه گويا بيماري آنان بيماري خودِ او است و خداي متعال هم دعايش را مستجاب ميكند. از موارد ديگر احسانِ بدون چشم داشت، احسان به امواتي است كه دستشان از دنيا كوتاه است و انسان هيچ اميدي به تشكر كردن آنها ندارد. انسان سخاوتمند در هنگام دعا و انس با پروردگار ديگران را هم سهيم ميكند.
انسان سخاوتمند انفاق را به اهلش ميرساند و اين بهترين نوع بخشش است. چه اينكه صاحب حق همسرش باشد، فرزندش باشد، همسايهاش باشد، وبا اقوامش باشند.
مرحوم آيت الله صافي رحمه الله داستاني را در جلسهي درسشان نقل ميفرمودند كه شخصي از دنيا رفته بود و كسي در عالم خواب از او پرسيده بود آيا خيراتي كه برايت ميفرستيم به تو ميرسد يا خير؟
آن شخص هم در پاسخ گفته بود “خيرات شما به دست ما ميرسد اما چون نميتوانم چگونگي آن را توضيح دهم مثالي ميزنم. كسي را فرض كنيد كه در حمام پر از بخار ايستاده و بخار زياد موجب تنگي نفسش شده است. اما روزنهي كوچكي از بيرون نمايان ميشود و هواي تازه وارد حمام ميشود و او نفس عميقي ميكشد. خيرات شما هم اين گونه به ما ميرسد.
61ـ انساني كه بذل و بخشش نميكند اما مورد ستايش مردم است روزي برايش پيش خواهد آمد كه انفاق ميكند اما مورد ملامت و نيش مردم قرار ميگيرد. يعني به خاطر اينكه در زمان وسعت بذل و بخشش نميكرده است خداوند او را تنبيه كرده و در موقعيتي قرار ميگيرد كه هم اموالش را به ديگران بذل ميكند و هم مورد ملامت آنها قرار ميگيرد.
62ـ در روايت ديگري ميفرمايد كسي كه در حال نشسته نميبخشد، در حال ايستاده به چيزي داده نميشود. ظاهراً نشستن و ايستادن در اين جملات كنايه است از هنگام دارايي و تنگدستي، به اين بيان كه انسان دارايي كه در وضعيت خوب مالي به سر ميبرد مانند انسان نشسته در آرامش خاطر روزگار را سپري ميكند و انساني كه نيازمند و محتاج شده است مانند كسي كه ايستاده، و براي دستيابي به مال تلاش ميكند. بنا بر اين امام عليهالسلام ميفرمايند در حالت گشاده دستي انفاق كنيد تا هنگام تنگدستي مورد بي مهري مردم قرار نگيرد.
63ـ كسي كه مالش را به ستايشگر خود نميدهد، در عاقبت وارثاني مالش را تصرف ميكنند كه او را ستايش نميكنند.
64ـ كسي كه سخا و حيا ندارد مرگ براي او از حيات بهتر است.
65ـ به كسي كه كريم بودن را در طبع او نمييابيد هيچ گاه اميدوار نباشيد و انتظار اينكه خيري از او به شما برسد را نداشته باشيد.
بخشش,سخاوت
- ۱۴ بازديد
- ۰ نظر