هنر و معني كانسپچوال آرت يا هنر مفهومي در معماري
در اين مطلب از سايت جسارت مي خواهيم در مورد كانسپچوال يا هنر مفهومي صحبت كنيم.اميدواريم مورد توجه قرار گيرد.
كانسپچوال آرت ( Conceptual Art ) به معناي هنر مفهومي مي باشد ، هنري كه بيان معني و مفهومي خاص، مهمترين وجه اثر باشد هدف فقط ارائه انديشه است، خارج از هر فرم و ساختاري.
نهضت كانسپچوال بخشي از حركتي بود كه طي آن شي يا اثر هنري به مفهوم سنتي طرد و تحقير گشته و تأكيدي بي سابقه بر ايده ها جايگزين شد.
هنر و معني كانسپچوال آرت يا هنر مفهومي در معماري
هنر مفهومي شكلي از بيان هنري است كه مي كوشد تا با نيروي ذهن به اثر جنبه هنري داده و آن را از قيد و بند فيزيك و ظاهر كار تا حدي آزاد نمايد. در اين راه ، هنرمند از هر آنچه كه دوست دارد و يا مناسب با هدف و بيان فكرش است براي عينيت بخشيدن به تفكر و آرمانش استفاده مي كند ، اين ابزار ممكن است با هم ناهمخوان باشد مانند شيشه ، خاك ، چوب، پارچه ، ميز شكسته، كتاب، بدن انسان، چراغي كهنه و….
هنرمند ابزار مادي را بي اهميت ، از بين رفتني ، دور از زيبايي شناسي دانسته و تنها براي انتقال مستقيم يك مفهوم يا تصور از آنها سود مي جويد. اين مفهوم يا تصور معمولا آگاهي به مكان و يا رويداد يا تصور و برداشتي فني از علم يا فلسفه است ، گاهي نيز هنرمند در پي بيان اعتراضش به واقعه اي است با بياني متفاوت .
هنر كانسپچوال هنري است كه مستلزم توجه و مشاركت ذهني تماشاگر بود
هنر و معني كانسپچوال آرت يا هنر مفهومي در معماري
در دايره المعارف هنر آورده شده است :
در اين نظريه ( كانسپچوال آرت ) مفهوم ( انگاشت كلي از موارد خاص ) اهميت دارد و نه چگونگي ارائه آن. فكر هنرمند مهم است و نه شيئ هنري، هدف رسانيدن مفهوم به مخاطب است وسيله بيان هر چه مي تواند، باشد.
از آغازگران اين گرايش مي توان به هنرمندان آمريكايي انگليسي همچون جوزف كاسوت، لارنس وينر، استنلي براون، داگلاس هيوبلر، بروس نومن و به گروه «هنر و زبان» در انگليس اشاره كرد.
شايان توجه است كه هر اثر هنري بايد داراي مفهوم باشد. مفهومي كه معنايي را فراي ظاهر و صورت اثر ارائه مي نمايد. القاي معنا در هنر مفهومي ممكن است شخصي باشد، چه براي هنرمند و چه براي مخاطب و چه در عنوان اثر و چه در ارائه آن. در اينجا بيننده با خود اثر در ارتباط است و نيازي به برقراري ارتباط با خالق اثر نيست .
در هنر كانسپچوال ايده يا مفهوم مهمترين جنبه كار است طرحها و تصميمها از پيش تعيين شده و اتخاذ مي شود
هنر و معني كانسپچوال آرت يا هنر مفهومي در معماري
مارسل دوشان نقاش فرانسوي گريزان از جنگ (1968-1887) يكي از بنيانگذاران و از مطرح ترين و كارآمدترين هنرمنداني بود كه با اشياء حاضر آماده (ready- made) كانسپچوال آرت را به عنوان يكي از گرايش ها و جريانهاي هنري پست مدرن، مطرح و تثبيت كرد وي در توصيف اين هنر مي گويد:
واقعيت اين است كه من تفكرات ضداجتماع داشتم. وقتي يك چرخ دوچرخه را روي يك چهارپايه گذاشتم كه چنگك هايش رو به پايين بود، نه هيچ ايده اي حاضر-آماده داشتم و نه چيز ديگري. فقط من باب تفريح بود. اين نوع تفريحي بود كه در ذهن داشتم.
اصالت فكر و ايده در هنر مفهومي چيزي فراي درك مخاطب نيست ، او با فهم خود ايده (انتزاعي) هنرمند را گرفته ، بازسازي كرده ، در ذهن خويش پرورش داده و در ساختن آن مشاركت مي كند.
هنر و معني كانسپچوال آرت يا هنر مفهومي در معماري
- ۳۱ بازديد
- ۰ نظر